Monday, June 13, 2011

Mencegah Endometriosis untuk subur



1. Jumpa doctor pakar sakitpuan (gyne) untuk diperiksa peranakan dan buat ultrasound scan khususnya vaginal scanning (TVS)


a. Setiap wanita samada sudah kahwin atau belum yang mengalami tanda2 berikut:

Senggugut yang teruk khususnya yang memelukan penawar sakit atau painkiller. Kesakitan ini munkin berlaku disebelah depan atau ari2 dan juga juga disertai sakit pinggang. Sakit ini munkin dirasai sebelum dan selepas haid dan munkin juga berlarutan. Kesakitan ketika mengadakan hubungan seksual dengan suami.

b. Wanita yang sukar hamil setelah satu tahun kahwin dan telah mencuba untuk hamil setelah memahami kaedah2 waktu subur. Bagi wanita yang lambat kahwin iaitu selepas umur 30 tahun perlu jumpa pakar sakitpuan setelah gagal untuk hamil selama 6 bulan.

c. Wanita yang mengalami keguguran diperingkat awal kandungan khususnya pada 3 bulan pertama kehamilan. Kalau kandungan berlaku berulang2 kali ia patut tampil jumpa pakar sakitpuan untuk menjalani beberapa ujian untuk mengesan punca keguguran.

d. Wanita yang mengalami perdarahan yang banyak dan berpanjangan, sama ada disertai dengan kesakitan atau tidak dan khususnya mereka yang dalam lingkungan umur 40an keatas.

2. Melakukan pembedahan untuk membetulkan rahim yang retroverted. Pembedahan ini digelar 'Ventrosuspension of uterus' atau ' Uplift Uterus' , bolih dilakukan secara laparocopy atau minilaparatomy.

Saya cadangkan gadis2 muda sebelum kahwin yang mengalami senggugut terok perlu dipantau dan jika rahimnya retroverted dan kesakitan semakin tidak bolih diatasi dengan rawatan biasa, pembedahan membetulkan rahim patut dilakukan. Saya telah menemui ramai gadis2 muda yang telah ditimpa penyakit endometriosis diperingkat yang terok dimana banyak kerosakkan telah berlaku. Pembedahan membetulkan rahim bolih mengawal pertumbuhan endometriosis.

3. Ubah tabiat dan adab makan, pemilihan makanan yang berzat dan berkhasiat. Jauhkan makanan yang mengandungi terlalu banyak penawet dan perisa ( Junk and Fast foods)


a. Lebih makan sayur2, ulam2 dan buah2 - Dari sini terdapat banyak sumber berbagai vitamin, logam2, essential amino acids. Antioxidant yang kesemuanya akan meningkatkan system pertahanan badan atau immunity. Saya percaya tisyu darah haid yang tumbuh menjadi endometriosis ada kaitan dengan wanita yang lemah ketahanan atau immunity. Ada kalanya, walau pun rahim retroverted wanita itu tak mengidap endometriosis sebab immunitynya tinggi dan dapat menangkis pertumbuhan penyakit tersebut.

b. Diantara buah2 yang dicadangkan ialah jambu batu, papaya, dragon fruit, water melon, green apple, red grape, delima., strawberry dan keroma.

c. Sayur dan ulam2 yang dimakan mentah sebagai salad atau rojak dan menggunakan virgin olive oil dan lemon sebagai dressing adalah baik dan berkesan untuk meningkatkan immunity.

4. Pengambilan supplement - Antioxidant dan Vitamin

Vit C 500 mg - 1 Gm sehari akan meningkatkan ketahanan untuk menangkis penyakit.
Vit E 400-800 IU setiap hari menigkatkan immunity
Multivitamins yang mengadungi B complex dan logam2, banyak jenama dipasaran , bolih dibeli dari mana2 farmasi.
Antioxidant juga penting untuk membersihkan toksin dan untuk membersihkan 'free radicals' yang menyebabkan sel2 mati. Kesannya mencegah penyakit dan awet muda, Klinik saya ada beberapa jenama - Olive oil capsule. Habbatus sauda capsule, NuRev, Lipocarn, Q10, dan Optifive. Bolih dipesan dengan menalipon klinik 03-2094 1115
Lain2 jenama antioxidant saperti Quercetin - beli melalui internet.

5. Penggunaan hormone natural progesterone.

Pengidap2 endometriosis mengandungi hormone estrogen dalam tahap yang terlalu tinggi dan tidak cukup kandungan progesterone. Ini menyebabkan sel2 yang sensitive kepada tindakan estrogen saperti endometrium, sel2 payu dara tumbuh membiak tanpa kawalan, biasanya progesterone biasa yang counter tindakan estrogen. Ini menggalakkan tumbuhan endometriosis, fibroid dan tumbuhan payu dara.

Pil2 progesterone saperti Norculut biasa saya gunakan untuk merawat endometriosis. Walau demikian ada juga Krim progesterone yang dijual dipasaran internet, yang biasa disapukan pada depan siku atau belakang lutut mengikut dos yang di syorkan. Progesteron biasanya tidak memberi side effect.

6. Penggunaan Pil Antinflammatory

Peroses pertumbuhan penyakit endometriosis melibatkan reaksi radangan atau inflammation terok menyebabkan kerosakkan tisyu berlaku pada tempat pertumbuhan endometriosis dan kawasan sekitaran.

Makanan kita saperti papaya dan nenas banyak mengandungi enjim2 yang ada kesan untuk mengurangkan radangan /inflamasi tisyu - papase dalam papaya dan bromalin dalam nenas. Produk ini bolih dipesan dari klinik saya,
Dalam pasaran internet bolih beli  'Fibrovan'  'Serrapeptase' Nattokinase' yang sama kesan saperti enjim2 diatas. Mudah dipesan melalui internet. Bolih membant bersihkan 'kotoran' disekitar belakang rahim.

7. Perkara2 yang perlu dijauhkan.

a, Minuman kopi dan teh selain teh hijau dan minuman fizzy/carbonik tidak digalakkan dan patut dijaukan. Sedangkan air paip juga dipercayai mengadungi sisa2 estrogen dari pil perancang yang masuk air melalui kencing.

b. Segala jenis insecticide spray, racun rumput rumpai ,cat2, bahan2 kimia dalam sabun dan bahan2 pencuci dan dalam shampoo, gas fume dari kereta, kilang air conditioner. Kemua patut dielakkan jika bolih, cuba guna bahan2 organic.

8. Tenangkan fikiran dan Relax - teguhkan iman dan tingkatkan taqwa.

Berbagai kaedah bolih digunakan untuk mencapai ketenangan fikiran , kecerian emosi dan kestabilan rohani. Hakikat ini sangat penting kerana bila stress, ketahanan badan dan immunity lemah dan penyakit mudah menyerang.

a. Riadah atau exercise sangat penting - 30 minit sehari, tak kisah apa bentuk pun asalkan keluar peluh dan mengikat kegemaran masings2

b. Pilih satu hobi sama ada musik, melukis ,mengail ikan atau lain2 yang bolih melapangkan fikiran.
c. Sicialise - cari rakan dan teman yang mengajak kepada membuat kebajikan, menolong orang susah atau miskin.

d. Bagi musliminat - solat , baca quran, doa dan berzikir. Bagi ugama lain meditation, yoga dan lain2 yang dapat mentenangkan fikiran dan melapangan jiwa.
Text module

Adenomyosis - peringkat terakhir endometriosis 

Adenomyosis meyebabkan sakit dan perdarahan rahim

Bila endometriosis tidak dapat dikawal , tumpahan darah haid akan berterusan dan kerosakakn rahim akan berlaku. Sering berlaku dalam umur 40an, tapi gadis muda pun tak terkecuali apabila penyakit endometriosis mengila2.

Rahim akan menjadi bengkak dan terus membesar akibat serangan tisyu darah haid, menimbulkan radangan dan fibrosis pada tisyu otot rahim. Dari otot ia berubah menjadi tisyu fibrous dan setiap kali datang haid, reaksi2 radangan berlaku dalam dinding rahim menyebabkan senggugut yang amat sangat.

Perdarahan haid pun menjadi lebih banyak dan berpanjangan sehingga menyebabkan kehilangan darah yg amat banyak. Akhirnya pesakit mengalami anemia - kaedaan kurang darah - dan sering memerlukan bantuan tranfusi darah.

Apabila gejala2 tersebut diatas telah berlaku, doktor tak ada pilihan melainkan bedah buang rahim atau hysterectomy.





FOODS TO AVOID

  • wheat * - this includes breads, cakes and pasta products, all based on wheat
  • red meats - promotes negative prostaglandins
  • refined and concentrated carbohydrates - bread, flour, cakes made from refined flours
  • refined sugars and honey - causes inflammatory reaction
  • alcohol - consumes vit B stored in the liver
  • caffeine which is found in tea, coffee, soft drinks -increases abdominal cramps and increases estrogen levels
  • chocolate - as it contains sugars
  • dairy produce including all milk and cheese - inflammatory
  • fried food, margarine and hydrogenated fats - can stimulate negative prostaglandins
  • soy products and soy protein products - tamari can be used in small amounts
  • tinned and frozen packaged foods as little as possible
  • additives and preservatives - increase chemical load on the system Avoid all Fast and Junk foods.

Note: Meat, dairy and eggs, promote the pro-inflammatory prostaglandins.


9 comments:

  1. assalamualaikum doc,haid saya x teratur dr umur 15 thun dan skarang saya 23thun,seminggu dtg haid (7hari)seminggu kering (7hari)begitu lah sehingga skarang,tinggi saya 155 & berat 60kg,sejak sebulan yg lpas saya kerap rasa sakit di ari2 seperti senggut selepas kering haid,saya sudah 2 tahun kawin belum ada zuriat, apa pendapat doc dgn apa yg saya alami & apa harus saya lakukan?

    ReplyDelete
  2. Some abdominal exercise equipment is poorly designed or made from weak, undependable materials; some can even be dangerous to use. Strained or torn abdominal muscles are incredibly painful, and can put you on the shelf for a long time. Buying poorly designed abdominal exercise equipment is a risk you don’t have to take.

    ReplyDelete
  3. salam doc,
    saya berusia 29thn.zaman remaja saya, saya mengalami senggut yang agak teruk sehinggalah pada thn pertama perkahwinan.saya berkajwin selama 3thn dan blum dikurniakan zuriat.saya ada melakukan prosedure iui.doc ade menyatakan saya ade endometrosis pada mulanya dan pada sehari sebelum pembedahan doc mengatakan bahawa cyst itu sudah tiada.keddudukan rahim saya retoverted.saya berjaya hamil dengan kaedah iui tetapi bila kandungan mencapai usia 4 dan 7 mggu saya mengalami keguguran (2kali).bagi pendapat doc apakah disebabkan rahim terbalik itu yang menyebabkan endometrosis sekaligus menyebabkan saya sukar hamil dan apakah penyelesaiannya?

    terima kasih....

    ReplyDelete
  4. salam doc,
    saya baru berusia 26thn.sy mengalami penyakit endometrosis dan Adenomyosis...sy baru lepas pembedahan pada 3minggu lepas.sy xbuang rahim sbb saya belum dapat cahaya mata...dan untuk 6bulan ni sy di beri ubat untuk stop period..soalan sy..menurut doktor penyakit ni boleh berulang?apekan yang perlu sy lakukan?ade ubat tak untuk mengelak ianya berulang kembali?terima kasih

    ReplyDelete
  5. salam doc,
    sya sudh hampir 2 thn kahwin,tp masih belum dikurniakan zuriat..br2 ni sy telah berjumpa dgn pakar dan membuat scan,pakar menytakan sy mengalami endometriosis dan perlu membuat pembedahan laparscopy dgn segera kerana endometriosis sudah besar...pada pandngan doctor,adakah seleps pembedhan ini sy boleh hamil seperti org lain dan apakah langkah yg perlu sy buat untuk mendapatkan zuriat?

    ReplyDelete
  6. salam doc,
    sya sudh hampir 2 thn kahwin,tp masih belum dikurniakan zuriat..br2 ni sy telah berjumpa dgn pakar dan membuat scan,pakar menytakan sy mengalami endometriosis dan perlu membuat pembedahan laparscopy dgn segera kerana endometriosis sudah besar...pada pandngan doctor,adakah seleps pembedhan ini sy boleh hamil seperti org lain dan apakah langkah yg perlu sy buat untuk mendapatkan zuriat?

    ReplyDelete
  7. Salam.doc..sy berusia 28 tahun.sudah 3thn berkahwin tapi masih belum dikurniakan zuriat.sy mengikuti rawatan kesuburan di hosp.kerajaan.Result selepas HSG semuanya ok doc mengatakan tiub fallopio tidak tersumbat,no fibroid,no cyst dan saiz uterus saya adalah normal.bila saya memberitahu doc yang saya akan alami senggugut setiap bulan,doc mengatakan itu masalah biasa.Saya juga berasa sakit ketika bersama suami kerana kekurangan pelincir.saya sendiri tidak faham kenapa kerana di awal perkahwinan tiada masalah apa2..apa pandangan doc?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum doktor, adakah ovarian cyst tu termasuk dlm kategori endometriosis?

    ReplyDelete
  9. Salam doc.... nk tye di mane sy bleh dapatkn krim progesterone.... di farmasi ade jual ke

    ReplyDelete