Tuesday, January 3, 2012

Bila lambat datang haid


Dalam hidup seseorang wanita , tidak datang haid atau kelambatan datang haid pada waktu/tarikh yang biasa keluar haid memang berlaku. Reaksi pertama bagi wanita yang berkahwin dan yang memang mengharap untuk hamil ialah 'Adakah aku hamil?'

1. Kehamilan.
Memang benar kehamilan adalah sebab utama tidak datang haid. Olih itu langkah pertama ialah buat ujian kehamilan dengan menggunakan alat ujian UPT yang bolih dibeli dimana2 kedai  farmasi. Air kencing pertama ketika baru bangun dari tidur perlu diambil dan diuji bila haid sudah lambat 5 hari atau lebih. Malah ada yang bolih sahkan kehamilan dengan ujian UPT lebih awal lagi. Ujian ultrsound scan bolih kesan karung kandungan bila haid sudah lewat seminggu.

 

2. Gangguan hormon.
Gangguan hormon bolih juga menyebakan lambat datng haid. Apakah situasi2 yng bolih ganggu hormon? .Paling utama ialah stress fizikal,emosi dan mental yang dewasa ini banyak melanda kaum wanita.
Stress ini munkin dicetuskan ditempat kerja, sekitar kawan2 , dijalan raya ketika memandu kereta, dirumah sekitaran ahli2 keluarga dan lain2 punca. Hormon stress  memang mengganggu hormon subur yang mengawal kitaran haid, menyebabkan kelambatan datang haid.

3. Kegemokkan.
Gangguan hormon juga bolih dicetuskan dari peningkatan berat badan secara mendadak. Ramai wanita  cepat naik berat badan sejurus mereka kahwin. Apabila sudah ada teman, makan pun lebih berselera dan tidak bolih dikawal dan kegemokkan memang bolih ganggu hormon menyebabakan kitaran haid terganggu.

Makanan2 'fast dan junk foods' yang sangat popular sekarang juga bolih mengganggu hormon wanita kerana makanan2 tersebut mengadungi banyak bahan pengawet, perisa dan pemanis. Kebanyakkan makanan2 tersebut juga mengandungi banyak carbohaidret dan gula yang mudah menyebabkan kegemokkan/obesity. Jauhkan makanan2 tersebut jika ingan hamil dan gantikan dengan makan lebih buah2 dan sayur2.

4. Sebelum menopos.
Lambat datang haid juga munkin disebabkan gangguan haid dalam umur 40an iaitu sekitar umur 'perimenopause' , atau putus haid. Bila sampai umur demikian wanita sering tidak subur dan telor tidak menetas/ovulation. Tiada ovulation bererti tiada pengeluaran hormon progesterone dan kaedaan ini mengganggu imbangan hormon yang bolih menyebabakan berbagai jenis gangguan haid termasuk lambat datang haid.

5. Polycystic ovary syndrome.
Apa yang ditakuti dalam hal ini ialah kelambatan datang haid yang disebabkan olih penyakit. Penyakit yang paling sering berlaku ialh 'Polcystic Ovary Syndrome' atau PCOS yang sering juga menyebabkan kemandulan. Follikular cyst iaitu karung telur yang tidak pecah waktu ovulasi (hari ke14-15) juga bolih menyebabkan tidak datang haid, tapi cyst ini akan pecah dengan sendir bila sampai saiz 5 cm atau lebih dan kandungan cyst iaitu air akan diserap badan.

6. Berbagai penyakit.
Lain2 penyakit termasuklah tumbuhan kanser ovary. Olih itu sangat penting wanita yang kelewatan atau tidak datang haid untuk buat ultrasound scanning - melalui perut atau vagina untuk mengesan cyst atau tumbuhan yang merbahaya.


41 comments:

  1. doc...haid saya x dtg sjk lps ceaserean n BTL...

    ReplyDelete
  2. bole doktor ceritakan apakah retroverted uterus?

    ReplyDelete
  3. salam...macamana kalau period saya selalu sangat datang...2kali sebulan. kadang2 baru lepas seminggu period, dah datang balik....

    ReplyDelete
  4. salam doc,
    saya juga mengalamai perkara yang sama dengan puan Suhaily Che Mohamad Shukri, kenapa kadang2 kitaran haid sangat tidak teratur,sebulan boleh datang dua kali kitaran dan dalam jumlah yang sedikit sedikit.mohon penjelasan dari DR.

    ReplyDelete
  5. period x dtg 4 bln ble mkn dupasthon br peroid...cmne nk mengandung ye...

    ReplyDelete
  6. darah haid dtg skjap je cmne plak doc?

    ReplyDelete
  7. Sy da lwt period 6days arini..da buat upt tp sume negatif..sy pnye kitaran normal 28hari setiap bulan..ni 1st time sy period lewat. Sy xde stress pn, sbb kitaran sy mmg tetap 28hari & sy ade catat calendar period sy setiap bln. Tq Dr. Harap Dr dpt bantu sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. msalh i hadapi skg sma cm u..u dh period blum?

      Delete
    2. Sy da lwt period 6days arini..da buat upt tp sume negatif..sy pnye kitaran normal 28hari setiap bulan..ni 1st time sy period lewat. sll nyer period sye lambat sehari 2 jer...bulan nie terlebih hari plak..Sy xde stress pn....ape sebenarnyer berlaku di sini doc..

      Delete
    3. Masalah i sama ngn u.. but i dah 34 hari lewat.. nk cek pun malas.. sbb 24/4 haritu i dah cek -ve
      Telo tu belum menetas ag masa i pi scan.. tak tau la skg apa cite.. bila sbln lagi tgk cam mana

      Delete
  8. Salam..Doc, period sy da lewat 6 hari..hari ke 6 tu sy mkn durian+nenas+pil bg turun darah, mlm tu trus turun darah, 1st day je turun darah mcm biasa dan darah tu tak berbau hanyir mcm darah period sblm ni & 2nd day darah da kering..sblm mkn nenas+durian+pil tu sy da check upt, result negative.. :(..wlupn sy da turun darah, tp breast sy ade rse mcm bengkak/membesar...biasanye lepas period breast akan mengecil @ normal size la..sy musykil..tolong bantu sy ye doc..tq.

    ReplyDelete
  9. doc sy da usaha mcm2 tp xde hasil jgk tok dptkn zuriat..bleh doc bg pndpt ape sy perlu buat?

    ReplyDelete
  10. salam doc blan puasa ni berat badan saya turun mendadak 83kg to 79 kg dlm mse 5 hri..period trus x dtg..test upt negative so pe sbsbnya...

    ReplyDelete
  11. dok anak saya meniggal 6 bln dlm kandungan tp sampai skarang peranakan say terasa sakit''gimana cara nya dok''apa kah boleh hamil lagi''

    ReplyDelete
  12. Salam doc.
    sy musykil knp slps bsama a,ir mani keluar smla dr faraj.apa puncanya.adakah ini yg myebabkan sy msih tdk hamil smpai skrg.sy sgt bharap doc dpt beri pnjelasan.kami dh kahwin hmpir 2 thn.prnah keguguran skali

    ReplyDelete
  13. salam dr.
    saya pernah makan clomid sampai 5 biji skali makan... saya juga pernah buat laparascopy.. dan dr mngesahkan semuanya normal... masalahnya setelah buat laparcopy, period saya jadi x betul.. sebulan datang, bulan depan x datang, tarikh juga dah semakin lari... apa yang perlu saya buat dr.

    ReplyDelete
  14. dr,sy belum berkahwin dan baru berusia 18 tahun.sy mempunyai mslh berat bdn.masalah sy ialah,haid sy sudah hampir 8 bulan tdk dtg.sy risau.ttp,takut utk menceritakan mslh ini kpd sesiapa.apa yg patut sy buat ye dr?

    ReplyDelete
  15. saya sering tertanya-tanya, sebab saya pernah membaca bahawa pcos ni ada yang kata boleh di buang, tetapi ada juga yang beritahu, tak boleh dibuang. Yang kata boleh dibuang tu pulak, berdasarkan apa yg doktor sendiri beritahu pesakit A. confuse..

    http://umminiena.wordpress.com

    ReplyDelete
  16. saya mempuyai kitaran haid sebelum ni,tapi bulan lepas,selepas hari kelapan bersih,tetapi hari ke 10 dtg semula dgn tompokan coklat pekat y byk hampir 7 hr,then haid bulan ni x datang lg,da lewat 1 minggu,mcmne ye? boleh emaikanjawapan di norrahaazit@yahoo.com jika sudi,tq

    ReplyDelete
  17. Salam semua, kepada rakan-rakan yang mementingkan kesihatan terutama di kalangan wanita.. dapatkan info terkini tentang produk lexee pad di http://drzubaidi.com/blog/?p=3656

    lexee pad membantu dalam "
    mencegah penyakit servik
    mencegah fibroid
    memulihkan senggugut
    membaiki sistem pembiakan wanita
    merawat jangkitan vagina
    mengatasi ketidakseimbangan hormon
    menghindarkan penyakit dan fungus
    menyedut kotoran yg tersimpan & tersekat
    mencegah bau yg tidak selesa
    merawat keputihan
    membuang toksin
    menghilangkan radang & bengkak
    menghilangkan kegatalan
    membunuh kuman
    bsifat antiseptik

    sila ke fb:kelabwanitasihat dan www.datangbulan.net
    sms saya utk maklumat lanjut 0126408372 (ct)

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. 1st month wedding, sy lewat piyod 5hri..2nd month wedding lewat 11hri + sakit pinggang yang terlalu teruk + piyod hanya 2hri..darah piyod plk jnis pink2 kaler..3rd month wedding piyod lwt 21hri..adakah ini normal bg wanita yg bru berkahwin??

    ReplyDelete
  20. doc priod saya selalu lewat hari ke 33/34/35 bru datang...macam mana ye?sedangkan sebelum ini normal 28-30

    ReplyDelete
  21. Nak tanya..setelah bersetubuh..selepas 15 hari dtg period boleh hamil ker..

    ReplyDelete
  22. salam doc, average period cycle sye 39 days and period duration 5 days...adakah nie slh satu tnde pcos? sye da kawin slme 3 thn and msh blm dkurniakan anak

    ReplyDelete
  23. Slm doc. Sy juga tidak dtg haid setelah buat btl. sy pesakit chrinic rheumatic heart disease.. Knp ye doc?

    ReplyDelete
  24. Salam, dr. saya ada kawan yang datang bertanya kepada saya tentang masalah kitaran haid die.. kitaran haid die 6 bulan sekali, 4 bulan sekali.. apakah masalah ini juga berkaiatan dengan faktor2 yang dr sebutkan diatas.. sebab ni bukan kira lewat datang.. tapi ssh nk dtg haid..

    ReplyDelete
  25. salam, doc. sy dh lewat 20hari, ari 16hari lewat sy ade check upt tp keputusan negetif.... perut dan badan sy makin berisi... kekadang payudara di bahagian punting terase ngilu... ape yg terbaik untuk sy check untuk mengesan masalah ni?

    ReplyDelete
  26. doc sy sdh lewat tidak dtg haid seminggu sdh test upt tp negatif. ada kah d sebab kan air kancing kotor jga penyebab lewat dtg haid..

    ReplyDelete
  27. assalam...dr, hormon estrogen saya sangat rendah 11.50 sahaja...adakah telur saya dah takda? 2mdah 2 bulan saya tak period. ..tapi negative. ..

    ReplyDelete
  28. salam dr.. mslah sy dah 5/6hari lewat dtg bulan. sy dah buat upt test tp negative. jd dr boleh share tak makanan apa ye yg boleh membantu mempercepatkan datang haid. tq

    ReplyDelete
  29. Salam doc period sy xteratur pusingannya 25 hari kdg2 smpai 33 hari cycle period...skrg period sy sdh lewat 23hari bila test upt result negative... Skrg sy asik pening dan tido

    ReplyDelete
  30. Doc , period sy stat dr 5-6 bkn lps slalu lmbt.kitran 32 hari pdhal sblm ni 28 hr dan plg lmbt pn sehari 2 je.skrg period lambat + skit..kdg bhgn rahim sy rs nyilu.perut bhgn kiri terasa sehari sblm period.adakh tu normal? Perlu ke buat pemeriksaan doktor?

    ReplyDelete
  31. salam doc..bln lps sy period 8/5 dgn kitaran 35day..bln ne dh msk hr ke 43 day dri hr pertama haid terakhir..dh cek upt pg td tp result -ve.. 2/6 ada kuar brown spot dua titik sekali tu je..skrg pinggang xselesa n perut kdng2 kram mcm nk period tu..please reply utk suggestion..mnurulaniza@yahoo.com tq

    ReplyDelete
  32. Doc,sy dh 2 bln x dtg period... 3x bwt up test n tetep negative... sebelum ni period sy teratur n xda masaalah... cuma 2 bln lpas sy amalkan minum air majakani... bla smpai tarik period,period sy blm turun walaupn ada tanda2 mcm bln2 sebelum ni... sy dh berhenti amalka air majakani... tp,period sy masih blm dtg...

    ReplyDelete
  33. salam dr sejujurnya saya sudah dekat 1 tahun tidak datang period langsung..syaa belum berkhawin dan berumur 30 tahun..bantulah saya dr apa yang perlu saya lakukan...email saya di nurulhidayahsamat@gmail.com

    ReplyDelete
  34. Salam..saya dah 2 bulan lebih tak datang period...saya seorang pelajar..memang tak dinafikan seorang pelajar kadang2 stress tapi masalahnya mengikut kiraan saya...63 hari tak datang period..apa yang boleh saya buat dr..

    ReplyDelete
  35. Hello Dokter
    Saya lina, sdh menikah
    Saya boleh tnya Dok
    Kalau 7hr saya lambat menstruasi dan tepat pd tgl 26 februari dan bulan maret tgl yg sama saya tdk dpt haid bulan april hari 1 dan 2 keluar darah sdkt coklet dan darah sdkt cair apakah itu haid normal tapi saya ada sllu pusing muntah mual dan pinggang sakit lemes apakah itu Normal Dok..
    Mohon dijawab Dok. Thank you

    ReplyDelete
  36. Salam dok saya sudah 6bulan tidak haid tapi saya tidak hamil tapi kenapa perut saya selalu keras

    ReplyDelete