Tuesday, February 1, 2011

Beza scan perut dan vagina

Scan perut






Scan bayi 7 minggu kandungan




Ovarian cyst - jenis endometriosis


Scan vagina - Transvaginal scanning

Mengesan pematangan telor dengan vaginal scan (TVS) . Kaedah scan ini adalah lebih baik dan tepat dari scan perut. Jika makan ubat subur clomid mulai hari ke3 haid selama 5 hari, bolih buat vaginal scan untuk kesan telor pada hari ke 14 15 atau16.

Sesiapa yang ingin mengesan penyakit dalam rahim atau ovary sebab ada masalah , perdarahan, senggugut, atau hendak hamil  hendak tentukan janin masih hidup atau tidak, kesan fibroid, ovarian cyst, sila hubungi kliniik saya 03 20941115

26 comments:

  1. salam dr, selalunya cost scan begini brapa ya?

    ReplyDelete
  2. doc,sy pernah buat vaginal scan begini n pernah makan ubat subur clomid tu.n dari scan tu doctor ckp so far saya normal.ade x kemunkinan saya ada masalah lain.kalau ke hospital,pemeriksaan ape yang saya boleh buat untuk cek penyakit lain.

    ReplyDelete
  3. doc saya dah vaginal scan ni.. untuk check telor.. telor ada kluar ..tp waktu buat iui tak jugak lekat? skrg makan ubat clomie balik..pastu vaginal scan.. klu ada telur mgkn saya akan buat iui lagi..

    ReplyDelete
  4. Doc...sy ada PCos tapi sekarang haid sy dah kembali teratur dan normal tapi sy msih belum pregnant..Dr suruh sy bt HSG..tapi sekarang ni sy seperti mual dan selalu pening..dan sakit di bahagian bawah perut..adakah kemungkinan simptom tu hamil luar rahim..

    ReplyDelete
  5. Arni, blh saya tau mcmn nk bg cycle haid stabil?

    ReplyDelete
  6. salam doktor...
    saya sudah 1 tahun 2 bulan mendirikan rumahtangga.. namun masih belum gagal untuk mendapatkan zuriat.. pada awal tahun 2011, saya membuat pemeriksaan di klinik swasta n dr bagitau ada cyst.. dan seterusnya dirujuk ke Hospital Taiping.. sehingga kini telah 2 kali ujian darah n dimaklumkan hormon sy normal/ok... saya pernah bertanya pada doktor samada perlu buang cyst atau tidak tetapi doktor menyatakan tak perlu buang... period saya juga tidak teratur.. dan telah diberi pil kesuburan yang perlu saya ambil selama tempoh 3 bln .. dlm tempoh itu period ok tapi utk bln ni period masih blm lg.. semlm saya ada buat pregnancy test tapi negative.. saya risau jika cyst tu menghalang utk pregnant.. mintak sgt pandangan doktor

    ReplyDelete
  7. Salam doc.saya sdh menjalani pembedahan d klinik doc pada 30hb march thn ini untk membtlkan rahim yg terbalik(retroverted).dan doc ada mgtakan yg selepas 3bln dari pmbdhan saya blh mengandung.ALhamdulillah slps 3bln dari tarikh pmbdhan tu saya pregnant.last period adalah 25 june,tapi bila usia kandungan mencecah 5 weeks keluar spotting berwarna coklat..saya ada bjmpa dgn dr sakit puan dsini,dan dia berikan saya ubat duphaston utk mguatkan rahim.tapi selepas saya memakan duphaston 2biji setiap 8jam kandungan saya terus gugur...saya rasa sgt sedih sebab sblm saya mbuat pmbdhn mmbtlkan rahim retroverted saya sdh 3kali keguguran..dan harapan kami suami isteri amat tggi slps membuat pmbdhan tu..apakah punca ygmenyebabkan kandungan saya gugur lagi wlupun sudh membuat pembedahan mmbtlkn rahim?utk pengethuan doc slps pmdhn tu period saya sgt teratur setiap 23-25hb stiap bln saya period.saya ada brjmpa dgn doc d hospital kerajaan dsini dan dia menyruh saya agar merancang dan jgn mgandung dulu utk tmpoh setahun slps pmbdhan hari tu...apa yg perlu saya lakukan doc? Saya suda mmbuat ujian scan d perut dan memeriksa keadaan /kedudukan rahim saya dlm keadaan baik..-farah dr sabah

    ReplyDelete
  8. salam... bapa cost scan seperti yg di atas?

    ReplyDelete
  9. salam doktor...
    saya sudah 2 tahun 4 bulan mendirikan rumahtangga.. namun masih belum ada rezeki untuk mendapat zuriat.. Pada hjg tahun 2010, saya membuat pemeriksaan dengan specialist O&G di klinik swasta n hasil scan yg tlh dibuat didapati ada cyst. Saya risau jika cyst itu menghalang utk pregnant walaupun hanya bersaiz 2cm shj. Walaubagaimanapun, pertengahan 2011 sy berusaha untuk hamil dengan pelbagai kaedah pendekatan fertiliti yg di sediakan oleh LPPKN termasuk pil kesuburan injection, clomid & IUI. Hasil pemeriksaan HSG, scanning, hormon test semuanya normal dan yg menghairankan cyst tidak kelihatan sms scan. Namun usaha saya untuk hamil masih gagal wlp telah mencuba IUI kali pertama...Perlukah saya teruskan dgn cubaan IUI untuk kali ke2 & ke3 @ pun terus proceed ke IVF @ apa saranan Dr. ?

    ReplyDelete
  10. asslamualaikum doct....
    saya mmg ada mslh period...kdg2 4,5 bulan sekali, itu pon period saya datang bila saya jumpa doct utk dptkan ubat...yg biasa saya mkn 3-5 biji baru period...saya penah buat ujian darah dan doktor bgtau telor saya tidak keluar...sbb itu period saya xok...sy diberitahu, sy mmg sukar utk mengandung....sy risau....sy xtau ape sy nak buat...byk sgt perkara yang saya tidak tahu....saya xtau ape yg perlu saya lakukan skrg

    ReplyDelete
  11. Salam doc,

    saya bakal mendirikan rumahtangga, apa yg merungsingkan saya ialah kesukaran utk mengandung disebabkan kegemukan, berat saya 85kg dan tinggi 163cm, adakah dgn keadaan ini akan menyukarkan saya utk mdapatkan zuriat?

    ReplyDelete
  12. try minum susu mengandung tuk hamil... kwn sy ada fibriod tpi die try cara ni... skrg dh dpat anak... smua cara kita leh ikhtiar, doa n tawakal pd allah...

    ReplyDelete
  13. salam doktor....

    saya ada masalah period tak stabil..saya slalu period 2 kali sebulan awal dan akhir bulan...saya g periksa dan saya kena cyst..lps sy mkn pil minyak kelapa dara saya g scan cyst saya didapati sudah tiada...
    msalahnya sekarang saya saya sudah lewat period..last saya period 3/6/2012 sehingga sekarang tak period lagi..kalau ikut kiraan yang 2 kali sebulan sy sepatutnya sudah period..tpi kalau ikut kiraan 28 hari saya sudah lewat 7 hari...sy telah buat ujian kehamilan dan hasilnya negatif...tpi sy mengalami tande sperti nk period payudara dan puting sakit dan bahagian peranakan bawah perot sakit..tapi sehingga skarang sy tak period..adakah saya hamil? sedangkan ujian saya negatif..sy harp sgt doktor dpt jwb persoalan saya ni..

    ReplyDelete
  14. salam doktor....

    saya ada masalah period tak stabil..saya slalu period 2 kali sebulan awal dan akhir bulan...saya g periksa dan saya kena cyst..lps sy mkn pil minyak kelapa dara saya g scan cyst saya didapati sudah tiada...
    msalahnya sekarang saya saya sudah lewat period..last saya period 3/6/2012 sehingga sekarang tak period lagi..kalau ikut kiraan yang 2 kali sebulan sy sepatutnya sudah period..tpi kalau ikut kiraan 28 hari saya sudah lewat 7 hari...sy telah buat ujian kehamilan dan hasilnya negatif...tpi sy mengalami tande sperti nk period payudara dan puting sakit dan bahagian peranakan bawah perot sakit..tapi sehingga skarang sy tak period..adakah saya hamil? sedangkan ujian saya negatif..sy harp sgt doktor dpt jwb persoalan saya ni..

    ReplyDelete
  15. Salam doc,sy dah berkahwin dlm 2 tahun 2bulan tetapi masih belum hamil.tahun lepas sy ade menjalankan pembedahan untuk buang endometrosis dan adynometrosis..sy juga di beri suntikan lucrin selama 6 bulan.... Selepas sy datang period balik doc ade scan dan semuanya dlm keadaan baik...tetapi sehingga sekarang sy masih belum hamil...ape patut yg sy lakukan? Harap sgt doc jwb soalan sy ini...trm kasih

    ReplyDelete
  16. slmt pg doc, nak tahu berapa angaran kos utk buat pemeriksaan sperm test,vaginal scanning & ujian kesuburan

    email: sharonarson89@yahoo.com

    ReplyDelete
  17. assalam doc, sy disah kan ada pcos..saya nk tau..kemungkinan utk mengandung apabila doktor saran kan sy ambil provera utk 3bln dgn acid folix..and setahu saya provera tu untuk mendatangkan period..jadi klau saya mengandung saya perlu berhenti mkn atau teruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. As i know, provera ni untuk menambah hormon progestron dlm bdn.. kalo mengandung, ia akan kuatkan rahim.. kalo x, ia akan dtgkan period.. sy pon dr bekalkan provera sbb rahim x kuat.

      Delete
    2. so kalo kita makan xdpt detect pregnant... tidak mnjadi apa2 kesan pada kandungan?

      Delete
  18. Assalam doc.saya mngalami PCOS. Doc kt klinik sarankan sy ambik clomid 50mg utk dc2-cd6...sekarang sy tengah period. Cd12 sy ada appointment utk scan telur.. Nak tanya sblm cd12 tu blh x sy sexual intercourse with my husband...or before cd12??

    ReplyDelete
  19. Dari Ika yang rungsing
    Salam 1 Malaysia Dr:
    Saya baru mendirikan rumah tangga pada bulan 12/2012. Setiap rumah tangga amat mengharapkan cahaya mata dalam perkahwinan,sama seperti saya dan suami. Saya mempunyai berat badan 92 kg dan juga turut mempunyai masalah sengugut setiap kali haid. Kalau nak di ikutkan kitaran haid saya dalam sebulan adalah 28 hari. Formula doktor untuk dapat tarikh subur adalah 28-14= 14 hari, maknanya tarikh subur saya adalah pada hari ke-14. Saya mempunyai 4 soalan iaitu:
    1) Adakah saya boleh hamil jika saya dan suami bersama bukan pada tarikh subur tersebut, ini kerana kami mengalami hubungan perkahwinan jarak jauh (PJJ) dan mungkin sukar untuk bersama pada tarikh subur tersebut.
    2) Bolehkan saya makan ubat clomit tanpa nasihat doktor.
    3) Adakah disebabkan berat badan yang berlebihan menyebabkan saya sukar hamil.
    4) Adakan disebakan masalah sengugut menyebabkan saya sukar hamil.

    Segala kerjasama saya dahulukan ucapan terima kasih.

    ReplyDelete
  20. period sy x teratur sejak 2011 hingga skrg..mula2 dua bln sekali, pastu 3 bln sekali, 7 bln sekali n skrg x period pn..bila nk period br ambil pil kat dktr utk paksa period turun..sy dh bosan nk ambil pil selalu..sy rasa nak g check kat klinik swasta..nk scan samaada sy ada mslh cyst, fibroid @ lain2..berapa kosnya ye..tlg bgtau..tq:-)

    ReplyDelete
  21. slmt pg doc, nak tahu berapa angaran kos utk buat pemeriksaan sperm test,vaginal scanning & ujian kesuburan

    nnurshazwani@yahoo.com

    ReplyDelete
  22. slmt pg doc.. sy ingin tahu...n ingt menyelesaikan masalah sy.. kenapa sy selepas kawen period menjadi tidak teratur? sy sudah 5 bulan tidak period.. jika sy amil provera pada waktu sy subur...adakah ia akan hamil?

    ReplyDelete
  23. Assalam.sy nk share mslh sy sbb sy pasti doc x akn jwb prsoaln ini.sy brumur 32 thn.period sy teratur hgga awal 2011.start pertengahn 2011 period sy kuar 2 bln sekali.lps tu 3 bln sekali.n hgga 7 bln seterusnya sy x period.lps tu sy jmpa dktr.beliau suh sy mkn norculot(pil trun drh) n pil progyluthon(pil utk aturkn period).period sy dtg tiap2 bln selama 3 bln hanya brgantung pd pil progyluthon.bila sy stop mkn pil tu, period sy x trun hggalah skrg (thn 2014)...sedih pn ada.mcm org gila sy jdnya sbb sy mcm x sempurna spt wanita lain.sy trgerak ati nk check hormon melalui drh.dktr bgtau sy mengalami pramonopouse.sy bingung n sedih.dktr pn x dpt bg jwpn pd sy.mksdnya sy dh pramonopouse sejak brumur 29 thn.so puan2 hargailah diri kita seadanya.

    ReplyDelete