Friday, August 12, 2011

Dari senggugut jadi endometriosis



Endometriosis
Jangan pandang ringan senggugut atau sakitketika haid, sama ada masih gadis atau wanita belum kahwin. Jika sudah kahwin pun masih lagi ada senggugut , ini munkin menandakan adanya penyakit endometriosis.
Tidak semua senggugut pada gadis atau wanita belum kahwin dikaitkan dengan penyakit, malah kebanyakkan disebabkan olih kuncupan rahim yang kuat akibat pintu rahim sempit dan lepas kahwin senggugut jenis ini akan hilang.




Pesakit ini telah kahwin lebih tiga tahun tapi tidak pernah hamil. setiap bulan akan mengalami senggugut teruk. Gambar dari teropong laparoscopy , rahim didepan dan usus dikelakang dan kelihatan ovary berwarna puteh dan didalam nya ada endometriotic cyst. Pada dinding rahim pula ada tumbuhan fibroid.


Lihat darah kotor warna coklat kehitaman, yang terkandung dalan endometriotic cyst dalam ovary (warna putih)


Kandungan endometriotic cyst - darah kotor- ia juga digelar dengan nama 'chocolate cyst'

Penyakit endometriosis merosakan organ2 peranakan. dalam pesakit ini ovary rosak, akibat dari reaksi inflammation/radagan, timbul adhesion dan scarring yang bolih melanda kilang ovary dan saluran fallopian dan dinding belakang rahim. Seringkali juga saluran benih/fallopian menjadi tersumbat atau sempit dan ini meyukarkan peroses percantuman benih lelaki dan telor permpuan.

Dalam situasi yang teruk , rahim menjadi rosak dan tumbuhan adenomyosis timbul menyebabkan senggugut yang amat sangat.


Adenomyosis, rahim bengkak macam 3 bulan mengadung. Lihat gambar diatas, saya belah rahim dan kelihatan dinding rahim jadi sangat tebal akibat adenomyosis.

Sesiapa yang mengalami senggugut, sukar hamil atau sering gugur, perlu jumpa pakar sakitpuan utuk pemeriksaan dan scanning. Jika ada retroverted uterus, kemunkinan besar dia ada penyakit endometriosis.

Bedah laproscopy adalah sangat penting untuk mengsahkan dan seterusnya merawat penyakit endometriosis, Kedudukan rahim yg retroverted perlu diperbetulkan waktu laparoscopy , jika ada cyst . ia perlu dibuang, jika saluran sumbat perlu dibetulkan dengan 'tubal repair' dan jika ada adhesion perlu lakukan 'adhesionolysis' semuanya dilakukan sekali gus.

Mengapa perlu ambil tindakan awal?
Penyakit endometriosis bila sudah bertapak biasanya akan berterusan dan tidak berkesudahan.
Selain faktor rahim retroverted, faktor kelemahan immunity sangat penting. Perkara2 yang melemahkan immunity ialah stress (fizikal, mental dan emosi) dan ia sering meningkat bila gadis mula bersekolah, pergi kolej atau university. Stress juga meningkat dalam tempat kerja. Pemakanan tidak berkhasiat dan kurang berzat juga bolih melemahkan imunity.
Jangan pandang ringan bawa anak2 gadis yang senggugut jumpa pakar gyne untuk scanning dan nasihat sewajar.

31 comments:

  1. ngerinya..hoping saya tak ada keadaan macam tu..mmg sukar hamil until 3rd IUI baru pregnant, bersalin caesar tapi baby meninggal lepas 3 hari lahir..sekarang still tak pregnant lagi..

    ReplyDelete
  2. salam dr.
    thanx 4 the info. wife sy dh pernah buat 2 kaedah utk endo nie. 1st laproscopy n second yg majornya buang endo tue lebih kurang dlm 800gm. tp kini still ade lg benda nie. bole sy tahu cm mana kaedah lain yg terbaik utk beliau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. CUBA SEARCH TENTANG JAMU SUSUK DARA...PERNAH DENGAR THIS JAMU CAN HELP PADA ORG YG MNGHIDAP ENDOMETRIOSIS....

      Delete
    2. masyi pengedar JSDMay 12, 2013 at 4:05 AM

      insyaallah.. dengan JSD boleh bantu merawat.. tapi kita sarankan 3cm kebawah.. kalau besar sgt kita khuatir pesakit tak mampu tahan kesakitan semasa rawatan.. tp kalau nk ikhtiar jgk dgn JSD kena tahan sakit la.. minum air kena banyak..

      Delete
  3. salam Dr,
    are there chances of getting pregnant after removing the cyst?

    ReplyDelete
  4. Saya mengalami masalah senggugut semenjak remaja lagi, tetapi saya tidak ada masalah dengan kehamilan, saya sudah ada 3 orang anak...pada tahun 2004 senggugut saya semakin teruk selepas melahirkan anak yg kedua. Saya membuat pemeriksaan doctor di hospital Pantai dan mendapati saya mengidap Endometriosis, selepas 4 tahun menerima rawatan saya mengandung lagi anak ke 3 pada tahun 2008, tetapi penyakit saya masih belum sembuh sehingga kini dan saya masih teruskan rawatan di hospital.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum prof..

    saya mengalami sengugut sejak remaja lg. tp berkurangan slps berkahwin.. saya juga telah keguguran sebanyak 2 kali. mungkinkah saya mengidap penyakit di ats? boleh saya tahu kos bg kesemua rawatan di atas di klinik prof?
    TQ

    ReplyDelete
  6. Slm Dr, Sya juga mengidap endrometrosis ni,penah wat operation buang cysts 2 biji 2thn lpas nmun cyst tumbuh kembali kini dlm ukuran 4.7cm & 2.4cm. Setiap kali dtg bulan sya akan mengambil painkiller ja..utk 2 or 3hari..sya ingin bertanya apakah yg menyebabkan tumbuhnya kembali cysts tu?? apakah rawatan yg boleh sya amalkan? hrp dr dpt m'jwb...tq

    ReplyDelete
  7. slm dr...sy disahkan adenomyosis...dokror yg merawat sy memberikan 3 pilihan...1. buatkan sy monopus...2.pembedahan buang rahim dan ovari..3. makan ubat perancang/suntikan...tp sy rasakan ke3-3 pilihan itu sy tidak mahu...adakah cara lain untuk merawat adenomyosis ni?

    ReplyDelete
  8. duniablingbling@blogspot.comFebruary 15, 2012 at 4:02 AM

    sy senggugut... pergi hospital tp doc x ckp pepe pun.. hmm

    ReplyDelete
  9. mohon share ye doktor info ini di blog saya. terima kasih :)

    ReplyDelete
  10. doktor...bagaimana pula dengan bengkak rahim..saya baru sahaja kawin sebulan

    ReplyDelete
  11. salam..sya cuma beri pendapat saja...cubalah product dcl bidadari....amat brkesan skali...boleh menghilangkan sist ni dn masaalah lain berkaitan dgn rahim...cubalah anda pasti tak kan menyesal...

    ReplyDelete
  12. hope saya x mcm tu..uhuhuh..
    2 bulan kawen still sngugut..tnda awal memula mcm preggy..lastly period dtg, n hari kedua sakit bahagian pinggang kanan.huhuh

    ReplyDelete
  13. salam..
    masa bujang sya tak pernah pun alami n tau apa tu sengugut...selepas sya keguguran dlm thn 2007 baru sya alami sengugut tu...hingga sekarang blum pregnant g...
    tp, setiap thn semakin skit...
    jumpa doktor O&G, di kesan ada cycst tepi tiub filopion n fibroid d rahim...
    thn 2009 sya operate laparospic utk tau punca...da d buang cycst sebelah kanan...tp, Dr.O&G tu kata akan recurrent g...tp still can get pergnant...then try buat IUI 1st time tidak berjaya...
    sekarang try rujuk O&G g sebab sakit berulang n belum pergnant g...tp, Dr.O&G tu kata da tak de harapan cause rahim membengkak...bukan nya fibroid seperti yg pernah d beritahu pada sya...n tak de harapan utk pergnant...
    tu yg buat sya keliru tu...lain Doktor ckp lain...
    cause sya da bumur 35thn n try to get pregnant...
    p/s share sya keliru...

    ReplyDelete
  14. Salam semua.. maaf saya mencelah..kepada rakan-rakan yang mementingkan kesihatan terutama di kalangan wanita.. dapatkan info terkini tentang produk lexee pad di http://drzubaidi.com/blog/?p=3656
    kelebihan lexee pad :
    mengandungi active oxygen & negative ion yg mana berfungsi mengaktifkan sel2 & pembunuh bakteria serta memberi keselesaan.
    Penyerapan 3x ganda memberi perlindungan menyeluruh terhadap kebocoran sisi dan belakang.
    Mengandungi : nano infrared, ion2 negative, aktif oksigen, wangian bunga melor & pudina

    sms saya utk maklumat lanjut 0126408372 (ct)atau www.datang bulan.net / fb kelabwanitasihat.

    ReplyDelete
  15. Saya operate buang choc cyst yg bersaiz 8x8cm di ovari kiri dan 4x4cm d ovari knn pd bln 4 2012. Tiub kiri blocked. Adenomyosis spt 3bln mengandung. Final report doc maklumkan stage 4 sbb choc cyst tu penuh d liar rahim n melekat2 dgn usus. Yg ovari dpt d buang choc cyst tsbt. Yg luar rahim hny sebhgian sbb doc tkt usus luka. Latest checkup mg lpas ada 2 lg choc cyst saiz 5x5cm di luar rahim dan dinding luar ovari. Senggugut ms period sgt2 skt sehingga 4 hari berturut2. Sy hmpir giveup. Hny berserah pd Allah.

    ReplyDelete
  16. sy mngalami cyst jgk tp skng dah jdik endometriosis.. dh oprate buang cyst knan kiri pd bln 9/2011.. tp skng cyst sy ad lg.. stiap kli period segugut yg amat sngt skit.. hnya tuhan je yg tahu..

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum DR sy mohon copy n share di page dan group fb sy yea.. tq DR.. https://www.facebook.com/groups/masyi89/

    ReplyDelete
  18. Sya ada jmpa dr homopaty dan dia kata rahim sya mcm ada somrthing ttpi bila cek dr biasa dr kata x da apa2....tp dr dr kata nampak perut sya mcm bengkak

    ReplyDelete
  19. Sy senggugut dr sebelom kawen..sy akn sakit slme 2 3 hari..n lps tu bru sy akn priod..sy dh berkhwin 13 taun..dan msih belom d'kurniakn ank..skng senggugut sy msih ad n kdg mmng trok..semua sakit..tp sy tpkse mnanggung..adkh ini bhye..

    ReplyDelete
  20. Assalam...kak...blh whatsapp sy...0135014538...sy ingin bkongsi rawatan Dari jamu susuk dara..insyallah..saya sedia mbantu....=)

    ReplyDelete
  21. Aduh... seramnya tengok gambar tu.. huhu
    Biasanya senggugut ni menyerang gadis-gadis sunti yang belum berumahtangga. Kalau dah kawin pun masih kena senggugut tak tahu nak kata apa. Tapi takkan nak dibiarkan aje senggugut tu? Kalau suami-suami prihatin macam saya confirm dah tak senang duduk tengok bini menggelupur camtu. Nak cari gak kot-kot ada penawar senggugut lepas kahwin ni. Ada testimoni senggugut yang too good to be true takmo lah. Nak cari yang real punya.. huhu.

    ReplyDelete
  22. Menarik la blog ni. Saya memang suka mengkaji sebab saya turut alaminya sendiri.Begitu rupanya bila kerap senggugut. Mohon share.
    sulianayusof.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. tips hilangkan senggugut

    ReplyDelete
  24. owh... senggugut ni saya kena zaman belajar dulu..
    tak terkata!!

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum. Saya nk share sikit pengalaman. Diusia 44thn, Saya tlh mmbuat operation secara laparoscope pd awal bln 4/15 & membuang rahim kerana masalah ini. Saya mengalami segugut sblm berkahwin cuma pd hari prtama stiap bln. Slps bersalin ank prtama hingga k enam tiada mengalami masalah itu. Kitaran haid pun ok. Fizikal tubuh pun biasa dlm 49kg. Kesemua anak dilahirkan secara normal. Slps 6 tahun kelahiran anak yg bungsu, saya mula berasa x selesa d pangkal rahim, rasa senak pun ada & kerap mrasa ingin mmbuang air kecil. Mulai bln 12/2014, hari pertama dtg haid, darah banyak kluar lain dr mcm biasa hingga hari k 6 pun sama. Hal ni brlarutan sehingga sya mbuat scan mmg ada bentuk mcm kpala bayi sekitar 3bln & ultra sound menunjukkan dinding rahim menebal. Alhamdulillah kedua2 ovari saya tiada cyst. HPE juga bebas dr cancer. Dr brjaya mengeluarkan ketulan seberat 800++ gm. Nasihat saya, kalau ada simtom mcm ni, cepat2 rujuk doc yer. Pd saya bkn smua wanita yg susah atau lambat mengandung atau yg mengalami segugut saja mendapat penyakit ini, tp ada juga yg mudah mengandung & tiada masalah besar dlm sgugut pun mengalamihya spt saya.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Saya juga senggugut teruk (sehingga muntah dan cirit) sejak dari remaja lg.dulu sy mkn pain killer je setiap bln.dh bermacam2 cara sy cuba...minum susu panas,delima gulsan,air halia...tp sejak makan habbatussauda listra, dh masuk 4 bulan sy tak kena senggugut. Hopefully info ni membantu rakan2 yg masih ada senggugut teruk...

    ReplyDelete
  28. Herba Penawar Fibroid/Cyst/Endo/Pcos http://kakcikonlineshop.blogspot.com/2016/01/herba-penawar-fibroidcystendopcos.html

    ReplyDelete